KONING VAN ISRAEL

easter-4595156_1920-1024x511

Het is een titel die Jezus nooit voor Zichzelf claimt. Maar er zit wel heel veel verwachting aan vast. Nathanaël buigt eigenlijk voor Hem neer als de rechthebbende koning. De Romeinen die het land overheersen worden door de Joden zeker niet erkend. Ze verwachten een koning zoals David. Die zal hun verlossen van deze overheersing. Die zal het rijk weer herstellen en dan zal er vrede zijn. Een heel andere vrede dan het Pax Romana met zijn duizenden kruisigingen. Een vrede die door bruut geweld wordt opgelegd. Een vrede die geen liefde kent, maar haat oproept.

JODEN

Verschillende keren in het evangelie van Johannes willen de Joden Jezus tot koning maken. Het gebeurd de eerste keer in hoofdstuk 6. En later bij de intocht in Jeruzalem, waar Jezus als de Zoon van David op het veulen van een ezelin binnenrijdt. Daar bij die laatste gebeurtenis had iedereen verwacht dat Jezus zou doorpakken. De ezelin, de palmtakken, de grote menigte allemaal tekenen dat dit de echte Davidische Koning is. Maar Jezus? Hij pakt niet door, het loopt allemaal zo anders. Hij wordt gevangen genomen en berecht door Pilatus als de Koning van de Joden. Lees maar verder in hoofdstuk 18 en 19. Als je zo het evangelie doorleest dan is het toch een totaal andere koning en verlossing dan de Joden van Hem hadden verwacht. Zijn troon staat niet in Jeruzalem met veel pracht en praal. Zijn verhoging blijkt uiteindelijk het kruis te zijn. Wat een ander soort Koning! Zijn koningschap is niet van deze wereld zegt Hij tegen Pilatus. Die weet duidelijk niet wat hij er mee aan moet. En geeft Hem uiteindelijk over aan de volkswoede van de Joden.

EN NU IK...

De vraag is of wij ook zo’n Koning wel zien zitten. Zo’n Koning met een koninkrijk niet van deze wereld. Dat betekent heel eenvoudig als Zijn onderdanen, dat je niet belangrijk bent in deze wereld. Dat je altijd te maken zult krijgen met tegenstand. Of het nu van mensen of van de boze machten in de lucht is. Bij een koninkrijk horen wat niet overwint door het zwaard of door macht, maar de kracht van liefde. Dat is een compleet andere kracht en het houdt ook in dat je gekwetst kunt raken, ja dat je zelfs zoals Jezus er dood aan kunt gaan. De vraag is of ik dat wil? Of het me niet teveel pijn kost in het leven van alle dag. Mijn liefde geven aan mensen die me beschadig(d)en en in situaties waar andere grijpen naar geweld. Waar kies jij voor: de Pax Romana of voor de Pax Christi? Dat laatste brengt echte vrede!

Meer lezen . . .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.